zaterdag 4 januari 2014

31 dagen Pinterest: dag 17 Granola

Draagdoekliefhebbende/wasbaarluierenden/langetermijnborstvoedende/biologischetende moeders worden in de VS vaak met 'crunchy mom' aangeduid.
Op de  crappy-mohs-scale-crunchy-mamas kom ik behoorlijk crunchy uit de bus. En wat maken crunchy-moms? Precies: Granola, een soort van cruesli, maar dan gezonder. Ik vond een recept wat leek op wat ik al zelf bij elkaar had verzonnen: Healthy Oat and Apricot Granola Bars Ik gebruik liever ahornsiroop in plaats van suiker en de abrikozen liet ik achterwege.

Granola

250 gram noten, zaden en zuidvruchten, denk aan: walnoten, hazelnoten, amandelen, pinda's, rozijnen, abrikozen, pompoenpitten, zonnebloempitten, wat je maar lekker vind. Maak de grotere noten, zoals de walnoten, wat kleiner. Ik gebruik in ieder geval 50 gram rozijnen, voor de zoete noot.
200 gram havervlokken
30 gram amandelmeel
200 gram ahornsiroop (honing kan ook)
100 gram pindakaas

Meng de pindakaas en de siroop in een klein pannetje op een laag vuur. Zorg dat de pindakaas helemaal oplost in de ahornsiroop en laat nog even pruttelen op laag vuur, onder continu doorroeren.

Doe alle droge ingrediënten in een schaal en roer deze door elkaar. 
Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius. 
Vet een bakvorm in of gebruik bakpapier. Ik gebruik graag de springvorm, met bakpapier op de bodem en een ingevette ring. Meng het sirooppindakaasmengsel goed door de notenmix.  Pas op heet!
Verdeel alles over de bodem van de bakvorm, maak de laag niet te dik. Druk het mengsel stevig aan, gebruik bijvoorbeeld de achterkant van een lepel.
Bak de granola in de oven voor ongeveer 20 tot 25 minuten.De granola is klaar als het bruin begint te worden. Laat de granola volledig afkoelen, tot deze hard is, snij of breek in stukken en geniet ervan. :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten