woensdag 14 oktober 2015

Gevoerde wantjes tutorial

"..6 tot 10 graden met in Limburg kans op natte sneeuw..." zegt de dame op de radio.

De oudste heeft geen wanten meer die passen. Ik weet van vorig jaar dat lekkere, niet polyester wanten, waar je polsen óók warm in blijven nogal onvindbaar blijken.

Maar hé, ik heb nog een stapel wollen stofrestjes, verwassen wollen truien én een naaimachien. Dát moet toch niet moeilijk zijn?

Een patroon had ik snel gevvonden: Imaziet

De kleur wordt paars, passend bij de wintermuts die Mopje al een paar jaar heeft. Ik bedacht ze te willen voeren, daarvoor koos ik een reststukje nicky velours. Maar je kan natuurlijk ook een mooie stukje tricot nemen of een dunne wol.

Aan de slag.


Knip alle patroondelen twee keer uit beide stoffen. 


Knip ook twee boorddelen, ik koos ribtricot. Je kan ook een boord van een mouw van een (verwilte) wollen trui gebruiken of (wat ik in de planning heb voor wanten voor mezelf), een paar oude wolle sokken :) Zorg dat de boord in ieder geval wijd en lang genoeg is om de pols lekker warm te houden. Mijn ervaring is dat gekochte wanten nogal vaak wat te wensen over laten op dat gebied. Brrr, verkleumde polsen.



Leg de duimen van deel 1 en 2 goede kanten op elkaar. 


Naai vanaf de boord via de duim naar de andere kant, stop met naaien aan de basis van de duim.




Vouw het genaaide deel open, zo:


Leg deel genaamd "bovenkant" op het opengevouwen deel, goede kanten op elkaar.

Op de foto hieronder is dat wat je links in beeld ziet:


Naai delen 1/2 aan de bovenkant, let erop dat de duim niet meenaait én dat de middennaad richting de vingertoppen meegenaaid wordt.




Doe dit met ook met de buitenstof. Let erop dat je twee verschillende wanten krijgt: links en rechts. Vooral bij de gewalkte wol die ik gebruikte iets om goed op te letten, aangezien de wol twee goede kanten heeft. 

Als je de bovenkant wil versieren, met aplicaties of bandjes of wat dan maar ook, doe dit dan vóór je de bovenkant aan deel 1/2 vastnaaid. 

Ik gebruikte drie verschillende bandjes en mijn eigen label.

Mocht je nog een lusje aan de want willen voor een koord door de mouwen van de jas, dan is dit het moment om die tussen de naad van de buitenstof te doen. 


Schuif de voering in de gekeerde buitenste laag:





Speld en rijg de voering aan de buitenlaag, ervoor zorgend dat de naden mooi vlak én op elkaar liggen:



Naai de boord tot een koker (als je een lapje gebruikt):


Keer de koker, vouw hem dubbel, met de naad op elkaar en speld aan de want. Zorg dat de naad samenvalt met een naad van de want. Stik alles aan elkaar.


Vouw de boord terug en je wanten zijn klaar. Laat die natte sneeuw nu maar komen! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten