zondag 8 november 2015

Groentetaart in de emaille vorm

Ik deelde op Facebook een foto van onze lunch van vandaag; spinazie-preitaart met spekjes. Hierbij wijden we onze nieuwe, geweldige, eco-vriedelijke, schadelijke-stoffen-vrije emaille bakvorm in. Ik kreeg wat vragen over deze bakvorm.

Ik bestelde hem bij de geweldige mensen van Greenjump, een webshop met allerlei producten voor een meer duurzaam leven.

De vorm, van de firma Riess, bestaat uit een ring met een losse bodem. Het materiaal is emaille, vuurvast, voedselveilig én het kan in de vaatwasser. De vorm kocht ik als vervanger voor mijn aluminium springvormen, met anti-aanbaklaag. Die springvormen begonnen hun laag los te laten en dát leek me niet zo gezond om in ons eten te krijgen.



Dan nu het recept voor de Taart. :)

Het deeg:

  • 400 gram meel, dat kan alles zijn, van tarwe tot spelt. Het kan volledig wit zijn of volkoren, wat maar je voorkeur heeft (ik gebruikte speltbloem)
  • 2 theelepels zout (ik gebruik graag keltisch)
  • 200 gram koude boter
  • 2 eieren
  • een aantal eetlepels koud water
Doe het meel met de boter, in kleine stukjes, in de keukenmachine. Je kan het met de hand doen, zorg dan dat je snel werkt en het deeg niet te warm laat worden. Meng tot er kruimels ontstaan.

Voeg de twee eieren toe en kneed tot een soepel deeg ontstaat. Voel eventueel wat eetlepels water toe om het deeg te helpen soepel te worden.

Haal het deeg uit de mengkom en laat het afgedekt minimaal 30 minuten rusten in de koelkast.

Voor de vulling:

Je kan alles gebruiken wat je lekker vindt: allerlei groentes, noten, zuidvruchten, restjes vlees etc.

Vandaag werd het prei met spinazie en spekjes, puur omdat we dat in huis hadden. :)

Ik gebruikte 1 kilo prei, 1 doosje diepvriesspinazie, 250 gram spekblokjes.

Maak de groente schoon, snijd ze in stukjes en bak ze in een klontje boter. Giet het overtollige vocht weg, vóór je de groente in het deeg doet.

  • verwarm de oven voor op 180-200 graden (afhankelijk van je type oven)

Neem het deeg uit de koelkast, rol het uit en leg het in de ingevette bakvorm.

Verdeel het groente/vlees/etc mengsel over het deeg.

Over de vulling giet ik een mengsel van 5-6 losgeklopte eitjes, een beetje peper en wat melk.

Daarbovenop komt een laagje geraspte kaas. Het kan ook zonder kaas of je kiest voor gekruimelde blauwschimmelkaas of bijvoorbeeld dunne plakjes brie of andere lekkere kaas. :)

Bak je taart in het midden van de oven voor 30 tot 45 minuten. De taart is klaar als de bovenkant goudbruin is.

Door de groente kan de bodem hier en daar wat klef blijven, wij vinden dat niet erg, maar mocht je dat wél een probleem vinden, kan je het deeg eerst blind bakken. Dat wil zeggen met een vulling van kleiknikkers oid voor tien minuten, deze 'blinde' vulling eruit halen, dan pas de groente erin en nog weer 30 minuten de oven in.

Het deeg wat wij overhouden geven we hier aan de kinderen, die er heerlijke zoute koekjes mee bakken. Uitrollen en uitsteken met koekjesvormpjes. Die gaan een kwartiertje mee met de taart, op een bakplaat, tot ze goudbruin zijn.



Smakelijk! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten